Wat doen wij?
Waarom betaal je bureaukosten (ook wanneer je bijvoorbeeld al een gastouder hebt)?
Wat doen de medewerkers op het gastouderbureau, waar betaal je als gast- en vraagouder eigenlijk voor?
- Urenlijsten maken en facturen maken voor de gastouder en versturen en incasseren
- Kassiersfunctie (financiële afhandeling, facturering en uitbetalingen); dagelijks monitoren wij de betalingen
- Betalingen via Stichting derdengelden; bij onverhoopt faillissement van gastouderbureau wordt bij ons de gastouder altijd uitbetaald zodat je nooit problemen krijgt met de dienst Toeslagen
- Wij komen bij nieuwe vraagouders thuis om uit te leggen hoe alles werkt
- Begeleiding van gastouders o.a. minimaal 2 huisbezoeken per jaar – wij komen echt langs!
- Onlineaccount – al je documenten, urenoverzichten, ed. overzichtelijk bij elkaar
- Urenregistratie, simpel en efficiënt, transparant en duidelijk. Eigen onlineaccount waarmee de betalingen te allen tijde beschikbaar zijn
- Ruime openingstijden – 5 dagen per week van 09:00-16:00 voor al je vragen
- Contracten verzorgen o.a. tussen gast- en vraagouders
- Wanneer nodig vervangende (nood)opvang zoeken/ regelen voor vraagouders
- Gratis KinderEHBO voor gastouders
- Financiële overzichten online genereren – met 1 druk op de knop alles inzichtelijk
- Wij helpen vraagouders om de kinderopvangtoeslag aan te vragen en te monitoren
- Intake-, koppelings-, en meerdere evaluatiegesprekken met gastouders (aan huis)- en telefonisch met vraagouders
- Doorgeven maandelijks aan de Belastingdienst Toeslagen de afgenomen uren (verplicht) en de jaaropgaves doorgeven
- Fiscale ondersteuning voor gast- en vraagouders
- Jaarlijkse Risico-Inventarisatie en Evaluatie op het opvangadres
- Eventuele aanmaningen verzorgen en met toestemming van gastouder inschakeling deurwaarder
- Voldoen aan de kwaliteitseisen, GGD-controles, registratie LandelijkRegisterKinderopvang
- Verzorgen van de gastoudermarktplaats – exclusieve ontmoetingsplaats voor ouders die opvang zoeken gastouders die opvang aanbieden
- Jaaropgaven ouder en gastouder aanbieden
- Wanneer nodig bemiddelen tussen gast- en vraagouder
- Deskundigheidsbevordering: o.a. door middel van EHBO training/herhalingsbijeenkomsten, verplichte bijscholing van gastouders en bemiddelingsmedewerkers
- Ondersteuning van gastouders bij pedagogische vragen
- Landelijke en regionale contacten onderhouden om ontwikkelingen te volgen
- Gast- en vraagouders informeren over wijzigingen en ontwikkelingen van/in de gastouderopvang
- Overleg voeren met de oudercommissie
- Overleg voeren met de gastouderraad
- Wetten bijhouden
- Werving en selectie van de gastouders
- Helpen van gastouders bij inschrijving Kamer van Koophandel
- Regelmatig overleg met brancheorganisaties
Ongetwijfeld zijn we er een paar vergeten
Kortom: een gastouder kan zich wijden aan haar werk – oppassen en wij regelen de rest – oh ja… de gastouder moet wel nog haar uren doorgeven.