Klachtenvrij
Geschillencommissie Kinderopvang
Alle vestigingen van thuis-in-opvang.nl zijn ook het afgelopen jaar klachtenvrij!
Is er een geschil met thuis-in-opvang.nl en het lukt niet om samen hier binnen 6 weken uit te komen?
Klachtenloket
Per 1 januari 2018 kunt u met klachten terecht bij het klachtenloket van de Geschillencommissie. Als u met de organisatie niet tot een oplossing bent gekomen, kunt u het klachtenloket inschakelen. Biedt ook dit niet het gewenste resultaat, dan kunt u naar de Geschillencommissie. Nieuw is dat de Geschillencommissie vanaf 1 januari bindende uitspraken doet.
Kinderopvang
Deze commissie behandelt klachten van consumenten en oudercommissies tegen ondernemers in de kinderopvang over dagopvang (kinderen van 0-4 jaar) en buitenschoolse opvang (kinderen van 4-12 jaar) in kindercentra, gastouderbureaus en peuteropvang.
Welke klachten behandelt de Geschillencommissie Kinderopvang?
De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:
- Uitvoering van de overeenkomst
- Verandering van de overeenkomst
- Opzegging van de overeenkomst en kosten daarvan
- Annulering van de overeenkomst en kosten daarvan
- Kwaliteit van de opvang
- Kosten van de opvang
- Opvangtijden
- Gedragingen van (medewerkers van) de ondernemer
- Een besluit van de ondernemer waarin de oudercommissie zich niet kan vinden
Welke klachten behandelt de Geschillencommissie Kinderopvang niet?
De commissie behandelt geen klachten tegen een gastouder, maar alleen tegen een gastouderbureau. Het gastouderbureau heeft een klachtenregeling en moet daarin ook een regeling opnemen over de afhandeling van klachten over een gedraging van de gastouder jegens een ouder of een kind. Gedraagt een gastouder zich dus niet zoals het hoort, dan kunt u bij het gastouderbureau klagen. Bij een onbevredigende oplossing kunt u terecht bij het Klachtenloket of bij de Geschillencommissie. Alleen ouders kunnen een klacht of geschil indienen.
Alle ondernemers in de kinderopvang zijn (verplicht) aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Zo niet, dan kunnen wij de zaak toch behandelen.
Aantal behandelde klachten en eindproducten
Alle cijfers, feiten en toelichting over het jaar 2022 van deze commissie vindt in het jaarverslag 2022 van de commissie Kinderopvang.
Het Klachtenloket Kinderopvang
Voordat u een klacht indient bij de Geschillencommissie, doet u er verstandig aan het Klachtenloket Kinderopvang in te schakelen. Daar probeert men een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden. Lukt dit niet of wenst u geen gebruik te maken van het Klachtenloket Kinderopvang dan kunt u ervoor kiezen om uw klacht of geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie.
Kosten
De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Kinderopvang bedragen: € 25,00.
Dit is het bedrag dat De Geschillencommissie rekent voor het behandelen van uw klacht. Dit geld krijgt u echter terug wanneer uw klacht gegrond wordt verklaard. Als De Geschillencommissie u in het gelijk stelt, wordt de ondernemer verplicht om u dit bedrag terug te betalen. In dat geval zijn er voor u geen kosten aan de procedure verbonden. Lees meer over het klachtengeld.
Procedure
Bekijk alle informatie over hoe u een klacht bij ons kunt indienen en onze procedure op de pagina Procesinformatie.
Meer informatie
- De brochure ‘Hoe werkt de Geschillencommissie Kinderopvang?’.
- De brochure over de verkorte procedure bij de Geschillencommissie Kinderopvang.
- Het reglement van de Geschillencommissie Kinderopvang.
Interne klachtenregeling 2020 thuis-in-opvang.nl